.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سخنی با مدیران تازه وارد مازندران ؛
ماه عسل مدیران ، باید کوتاه باشد !
صادقعلی رنجبر

شمال نیوز: هیچکس عقل کل نیست و نمی تواند خود را از مشورت با دیگران بی نیاز پنداشته و خود را محروم نگه دارد و هر سخن که ناصحانه به زبان و یا به قلم می آید، می تواند به نفع ما، مکمل دانایی ما و مقوم توانایی ما محسوب گردد، معهذا بهتر است تا در این فضا، به سبکی دیگر ورود کرده و با استفاده از صنعت تلویح، تفهیم مفاهیم گردد:

اگر درب اطاق مسئولیت شما به روی افراد باز نیست، تلاش کنید تا حداقل این درب برای همیشه به روی افکار باز بماند تا عملاً از هیج اندیشه نابی بی بهره نمانید و بدانید که مدیریت امروز، مدیریت بهره برداری از افکار نو و نوآور است و تولید فکر، کیفی ترین تولید جهانی است و کشورهای دنیای پیشرفته گاهی خود را بدنام و درگیر می کنند تا در جذب مغزها، از هیچ کشوری عقب نیافتند!

باید بدانیم که انتقاد حق دیگران از مدیرانی است که مسئولیت امور آنها را به عهده می گیرند و بی طاقتی های مدیریتی، سلب حقوق مسلم از کسانی است که مدیران، قدرت و موقعیت خود را مدیون همان ولی نعمتان اند و از این لحاظ تاکید می گردد که باید صبوری ورزید و پاسخگو بود!

وقتی یک دوره کم تحرکی را در یک مسئولیتی که ذات و ماهیت آن، تحرک است، پشت سر می گذاریم، باید به یک سئوال بزرگ پاسخ دهیم و آن اینکه انتظار داریم منتقدان جامعه تا کی و تا کجا سکوت کنند؟!


نمی توان همه را به سکوت واداشت و یا دهن همه را بسته نگه داشت، بلکه باید آستانه تحمل خود را بالا برد و در خود ظرفیت شنیدن فریاد دیگران ایجاد کرد تا به هیچکس پرخاش نکرد!

تاریخ، بیرحمانه ترین قضاوت ها را در باره افراد انجام می دهد، اما بیرحمانه تر از تاریخ، محکمه افکار عمومی است که حتی در حیات ما، ما را به پای میز محاکمه می برد و از ما بیلان کار می طلبد و پایان این دادگاه، افشای همه پنهان کاری ها و ندانم کاری ها و خلاف ها و علافی های نارواست!

لازم است بدانیم که هر منتقدی، الزاماً مخرّب و مخالف نیست و حتی هر مخالفی هم الزاماً انعطاف ناپذیر نیست و از این رو نباید همه منتقدین را با یک تهمت غیرمنصفانه، معاند و دشمن پنداشت، هنر مدیران نباید سوق دادن منتقدان به سوی مخالفت باشد، بلکه هنر آن است که معاند را مخالف و مخالف را منتقد و منتقد را همراه کنیم!

با پیران مجرب و کارآزموده بنشین، زیرا آنان گنجی را که با از دست دادن عمری به دست آورده اند، در لحظاتی کوتاه و رایگان به شما هدیه می کنند و از این لحاظ مدیران ما هر چقدر هم مجرب و عاقل باشند،جلسات هم اندیشی و اتاق های فکر هم باید فعال شوند!

توصیه های نامشروع دوستان پر توقع را به دیوار بکوبید و آنچه را که حق است، انجام دهید و با هیچکس رو در بایستی پیدا نکنید و عدالت را فدای رفاقت و یا قرابت نکنید!

به متملقان و نیز آدم هایی که مشتاق مسئولیت اند، طبق رهنمود ائمه اطهار(ع) مسئولیتی ندهید و مسئولیت را به کسانی بدهید که اگر چه کمک می کنند، اما توقعی ندارند و اگر چه همراه اند، اما انتقاد هم می کنند!

شایستگی مدیران را نه فقط در نقطه شروع همکاری، بلکه در متن همکاری هم بطور مستمر ارزیابی کنید، چرا که برخی خوب آغاز می کنند، اما در ادامه لیاقت همکاری و اعتماد را از دست می دهند، عقد اخوت با کسی نبندید!

سیاه و سفید دیدن، همه یا هیچ پنداشتن، بلی و خیر پرسیدن، شب و روز تصور کردن، یا با ما و یا علیه ما انگاشتن دیگران از اشتباهات نابخشودنی و از ارزیابی های نابجاست، بلکه باید پیوستاری نگریست و موسع دید!

داور مسابقه ای که مدتها سوت نزند، غالباً اولین سوت را اشتباه به صدا در می آورد، فلذا باید خود را از لاک سکوت درآورد و به جریان بازی پیوست و با دیگران دوید و نشست و برخاست داشت و فعال بود!

به احتیاط بیش از حد، ترس گفته می شود، همانگونه که به شجاعت بیش از حد هم تهور و بی باکی اطلاق می شود که هر دو از مصادیق افراط و تفریط و آفت شجاعت اند!

وقتی که دیکته ای ننویسیم، غلطی هم نداریم! اما نباید از ترس اینکه شاید غلطی از ما بگیرند، از نوشتن دیکته انصراف دهیم و یا آنچنان کم بنویسیم که گویا هرگز چیزی ننوشتیم! بلکه باید آستین ها را بالا زد و کاری کرد و اگر هم اشتباهی پیش آید، باید بپذیریم که اشتباه، ذات و جزء کار است!

به جای حل مسائل دشوار و سخت، نباید صورت مسئله را پاک کنیم، بلکه باید به مصاف مسئله رفته و با آن دست و پنجه نرم کنیم! چرا که: مشکلی نیست که آسان نشود مرد خواهد که هراسان نشود!

نباید از ترس مرگ، خودکشی کرد! بلکه باید به مصاف مرگ رفت و مرگ را تحقیر کرد، تا اگر هم سراغ ما می آید، احساس نکند که کار شاقّی کرده، بلکه با آمادگی ما، زندگی در قالبی دیگر استمرار می یابد!

خلاصه اینکه ماه عسل مدیران، باید کوتاه باشد و با توجه حجم مطالبات و انتظارات بایستی به مدار برگردند و آقایان یواش یواش باید با قلق گیری های کاری و مدیریتی، سیبل و خال سیاه دستگاههای اجرایی را هدف قرار داده و شلیک کنند!

نکته را هر چند می خواهم که پنهان دارمش سینه می گوید که من تنگ آمدم، فریاد کن!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 27 آبان 1392
دلم واستون تنگ شده بود دکتر
علي 27 آبان 1392
ايكايش حرف و مطلب مان با عمل مان يكي باشد
نا شناس 27 آبان 1392
البته حق مازندران همين است وقتي شخصيتي مانند آقاي ناطق نوري با آن همه تجريه اعلام كند كه مازندران نياز به وزير ندارد و بايد استاندار قوي و مدير داشته باشد و حتي مصداق آن را اعلام مي كند و كسي در استان توجه نمي كند بايد بچشند اين وضعيت را تا بفمندند بازي با سرنوشت مردم چه عاقبت شومي دارد ....
مم 27 آبان 1392
قابل توجه جناب استاندار - مواظب باشید در انتخاب مدیران ارشد استانی و شهرستانی - برخی با سوابق بسیار تند و توهین به مقام معظم رهبری و دارای پرونده در اداره اطلاعات دارند در این دولت سمت می گیرند - مردم همه می دانند و چشم پوشی مسئولین از اصل ولایتپذیری تبعات بسیار بدی برای تصمیم گیرندگان خواهد داشت
نا شناس 27 آبان 1392
آقای دکتر به موضوع مهم و کلیدی اشاره کردید. متشکرم
صادقی 27 آبان 1392
احسنت به این حرف حساب وراقم این سطور
نا شناس 27 آبان 1392
فرح آباد چه خبر؟
شنیدم کولاک نموده بخشدار جوان
خدا قوت
فرهنگی دلسوخته 27 آبان 1392
درود بر مهندس رمدانی شجاع و بسیجی مخلص ... و سلام بر جناب دکتر رنجبر که با نکته سنجی های عالمانه گاه خواب غفلت برخی را آشفته می نماید ... بی شک نخستین کانون تغییر را باید از فرهنگ شروع نمود ... تا فرهنگ این بستر ساز تعالی و توسعه رفتار شکل نگیرد سخن از زیره به کرمان بردن است !!!!... امروز شاهد بی بندی باری و ول انگاری در عرصه فرهنگی استان هستیم !!!! باید تنفسی تازه در کالبد فسرده فرهنگ استان ایجاد نمود !!! آقای جنتی وزیر محترم ارشاد و آقای ربیع فلاح جلودار استاندار محترم ، فرهنگ و ارشاد استان را دریابید !!! با سپاس فراوان
م ح 27 آبان 1392
اقای رنجبر خسته نباشید مطالبی که نوشتی انکو نه نو وبکر نبوده نتوانسته مطالب شما ا نکون افکار عمو می را تشریح کنید افکار عمو می وازهای زیبا تری دارد که شما نتوانسید انرا تشریح کنید مقا له شما بسیار تکراری بوده وکهنه در ضمن هنوز مدیران جدید روی کار نیامد که شما دارید انتقاد میکنید قطعا این را بدانید مد یران خواهند امد که از بعضی اقایان و لایی ترند نه مدیران قبلی که فقط ظاهر بودند کمر اقا راشکستند شما در مسله هسته ببیند اتحاد وهمکاری با مقا م معظم رهبری را اتحاد با مجلس را اینها شما جه می کوید بس بدانید کارها درست انجام می شود که صیو نیز ستها ناراحت هستند برادر عز یز جناب دکتر رنجبر بیا م راهکار بدهم در مقالها نه اینکه هنوز هج نشده ترور شخصیتی بکنیم برای منافع شخصی
جویباری 26 آبان 1392
استاد دمت گرم ..عالی بود... حسود داری داداش ....
نا شناس 26 آبان 1392
یا لطیف
جناب میرزا صادق رنجبر فرح ابادی ؛ مانند همیشه این بار نیز مکتوبه جنابعالی از روی صدق قلمی شده است.
و اما بعد؛
جناب ربیع فلاه ، استاندار گرامی مازندران اگر به احوال برخی از گزینه های مسئولیتی استان آگاهی ندارند که یحتمل اینگونه است و قطعا تحت فشار برخی جریانات سیاسی باید دست به چینش مهره های مسئولیتی بزنند؛ را حرجی نیسیت. اما جناب یونسی که در سیستم حضور داشتند قطعا واقف می باشند که برخی گزینه های مطرح مسئولیتی در استان و شهرستانها از عناصر زاویه دار به نظام و ولایت و آرمانهای امام ره و شهدا می باشند. حال بماند افرادی دیگری هم هستند که دارای پرونده مفاسد مختلف در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی می باشند...
لذا به عنوان یک مازندرانی خاضعانه خدمت این دو برادر عرض می شود که آخرت خود را به خاطر دنیای افراد ... از دست ندهید. و جهت اینکه بدانید عزل و نصبهای شما خدایی است یا خیر، لطفا یک روز وسط هفته به تنهایی بر گورستانی گذری کنید و به یک قبر خالی آماده نگاهی بیاندازید... شاید ترس از تنهایی قبر هم شده تصمیم بهتری بگیری.
این صندلی و میز نه به جناب طاهایی و ابراهیمی و نه به قبل این آقایان وفا نموده و قطعا به شما هم وفا نخواهد نمود.
ولله الحمد سبحان الله

صبا مازندرانی
محمدپور 27 آبان 1392
با سلام خدمت مسئول محترم سایت از جنابعالی انتظار میرود مطلب راجع به نماز ظهر عاشورا اهالی روستای ترا از توابع لاریجان آمل را در سایت خبری خود درج کنید این درخواست اهلی یک روستا از جنابعالی می باشد با تشکر javananetara. blogfa .com
محمدپور 27 آبان 1392
سوال: چند سالی است بسیاری از هیئت های مذهبی ظهر عاشورا به اقامه نماز ظهر می پردازند و به سیره حضرت سیدالشهدا(ع) اقتدا می کنند. از آنجایی که برخی هیئت ها هنوز به این مهم بی توجه هستند، توصیه حضرتعالی در این رابطه چیست ؟

آیت الله خامنه ای:
- اینجانب با دعا برای دست اندرکاران این حرکت الهی و تشکر از کسانی که به این دعوت حق پاسخ مثبت گفته اند و بویژه از عزاداران عاشورای حسینی امسال که در روز عاشورا جلوه با شکوهی از نمازگزاری را نشان دادند.
به نام 28 آبان 1392
سلام استاد.
بيرحم تر از تاريخ درست است نه بيرحمانه تر از تاريخ
مهدوی جمنانی 28 آبان 1392
برادر فرهیخته و گرانقدرم جناب استاد حاج صادق رنجبر سلام ، سخن موسع و موثق شما که برآمده از دل پاک ، مست اندیشه ناب و سرشار از حسن نیت بود ، بر جان دل و عقلم نشست ، چون : آب خنک و گوارایی که در چله تابستان ، در ماه صیام و در کارزار دروی برنج ، به وقت افطار ، لذتی به بلندای " سلام بر حسین (ع) " نیاز جان و عطش جسم را میهمان لبخند رضایت میکند ، و چه نیکو قلم را به مصالح ، معرف شدی و در کمال صداقت ، صراحت ، معرفت و بلاغت ، سخنانی به زبان دلسوزی و دلسوختگی و بر محمل تعهد اندیشه استوار ساختی و در آیینه قضاوت به مانند نگرانی ، سفارش و نصیحت دو برادر به یکدیگر جلوه گری میکند که هر یک در جای خویش ، متعاهد و مسئول اند و باید هم چنین باشد ، رجاء واثق دارد که هر یک از متولیان اجرایی امور ، که از فرزندان شایسته ، فرهیخته ، متدین ، متعهد و دلسوز و خیرخواه مردم این مرز و بوم هستند ، این رسم سخن را بر طریق نیک اندیشی و خیرخواهی می پندارند و ان شاءالله در بهره مندی از هم آوایی و همفکری و نقل تجارب پیش کسوتان ، فراهم ساز این رویکرد ارزشمند و بسترگاه و شرایط آن باشند که برای هر عقل سلیمی این همیاری پسندیده است ؛ و اما یک نکته : در دوران پرتغییر امروز و در جاده پرپیچ و خم زندگی ، برای رسیدن به موفقیت ، نیازمند یافتن مسیرهایی نوین ، تازه ، کوتاه و ساده هستیم و پرواضح است که دستیابی بدان تنها و تنها در سایه نقد و نظر و تمرین و تلاش و دست در دست یکدیگر و در تواضح و فروتنی حاصل خواهد شد . با آرزوی صحت و سربلندی همه همولایتی ها بهتر از جانم ؛ م . م . جمنانی
نا شناس 29 آبان 1392
مرحبا حاج صادق.
هر چند شمال نیوز محبت فرمودند و وجیزه کوتاه حقیر را تائید نفرمودند. لیکن باز هم خوشحالیم از وجود خوبانی مثل شما و جناب رمدانی و سایر نیکو خصلتان اهل قلم استفاده می بریم.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.502 seconds.